طراحی داخلی منزل شیک

۶ قانون مهم در طراحی داخلی منزل در سال ۲۰۲۲

هومتاز ادمین هومتاز

طراحی داخلی و دکوراسیون، دو اثر بسیار متفاوت هستند که هر یک به سبک و سیاق خودشان می توانند زیبایی محیط خانه شما را تحت تاثیر قرار دهند. اما در این میان، طراحی داخلی فضا است که بر دکوراسیون الویت دارد و از آن پیشی گرفته است. برای ایجاد احساس آرامش و زیبایی توام با امنیت باید تعادل را بین این دو رعایت کنید. هر یک اصول مختص خود را دارند، اما یک سری قوانین برای هر دو آن ها یکسان است که با رعایت کردن این قانون ها می توانید به هدف اصلی، یعنی همان زیبایی مطلق دست یابید و در فضای خانه تان از هر استرس و خشم به دور باشید و احساس رضایت بیشتری کسب کنید.

مهم ترین قوانین طراحی داخلی و دکوراسیون کدامند؟

هر ایده ای در نگاه اول شاید جذاب و دلنشین به نظر برسد، اما نباید عجله کنید. به اندازه کافی زمان صرف انتخاب کنید تا بعدا پشیمان نشوید. برای اینکه به آسانی از بین گزینه ها انتخاب نمایید، به سراغ قوانین بروید که شما را در مسیر درست هدایت می کند. مهم ترین این قوانین شامل موارد زیر می باشد.

نکات طراحی داخلی منزل

۱- نظم، تعادل و هماهنگی سه ستون اصلی

هیچکس از محیطی که در آن نظم وجود ندارد و همه چیز در دل هم فرو رفته خوش نمی آید. شاید برای برخی از اشخاص خاص جلوه کند اما قاعدتا برای فضای خانه و استراحت مناسب نخواهد بود. حضور نظم و تعادل در محیط است که سبب می شود احساس شادی در آن داشته باشید. انجسام باید در همه چیز از طراحی گرفته تا اجرا و دیزاین و چیدمان و… رعایت شود. ما نمی خواهیم شما تقارن در محیط خانه داشته باشید، بلکه تاکید ما بر برقراری نظم و هماهنگی بین اجزا است.

۲- قانون ۶۰، ۳۰، ۱۰ در طراحی داخلی منزل

پیروی از این قانون بعد از اتمام کار شما را به وجد خواهد آورد. طبق آن، شما باید برای ۶۰ درصد از بخشهای منزل، از یک رنگ استفاده کنید. این ۶۰ درصد میتواند به دیوارها و رنگ فرش دلالت کند. حال باید رنگ دیگری را برای ۳۰ درصد از فضا انتخاب کنید. این ۳۰ درصد میتوان مبلمان و پرده های سالن باشد. حال نوبت به ۱۰ درصد نهایی می رسد که شامل تزئینات و اکسسوری و کوسن و… بوده و باید رنگ متفاوتی داشته باشند. بگذارید با یک مثال این قانون مهم در طراحی داخلی را توضیح دهیم. شما باید از رنگ گلبهی کمرنگ برای دیوارها استفاده کنید و یک فرش با گل های صورتی در بخش مرکزی سالن پهن کنید که زمینه روش کرمی و سفید دارد. مبلمان کرمی هم روی آن بچینید. تا اینجا کار دو رنگ برای ۶۰ و ۱۰ درصد از محیط خانه انتخاب کرده اید. حال برای ۱۰ درصد مانده باید به سراغ یک رنگ دیگر همچون طوسی بروید. قرار دادن یک آباژور به رنگ طوسی در گوشه ای از دیوار یا کوسن های به این رنگ روی مبلمان و تابلو هایی با قاب های طوسی می تواند طراحی و دکوراسیون شما را تکمیل کند.

طراحی داخلی منزل

۳- قانون عمود و ایجاد عمیق

یکی از دیگر قوانین مهم در طراحی داخلی، قانون عمود نام دارد که توسط یک طراحی نام آوازه در جهان به اسم مارک مک کاولی ابداع شده است. طبق این اصل، هرچه از کف به شمت سقف میروید باید تناژ رنگ ها روشن تر شود . البته آرام تر شود. رنگ های که تناژ تیره دارند یا گرم بوده و بسیار تند هستند باید در بخش های پایینی همچون کف، مبلمان و… استفاده شوند. اما رنگ ها و طرح های ساده که به نسبت روشن بوده و آرام هستند در بخش بالایی و نزدیک به سقف قرار دارند.

۴- عدد فرد همیشه حاضر در صحنه

در طراحی داخلی، اهمیت ویژه ای به عددهای فرد مخصوصا عدد سه داده می شود. این یک چراغ راهنما است که به شما در انتخاب تزئینات و … کمک می کند. یعنی شما می توانید از سه قاب گچ بری در روی دیوار استفاده کنید که شکل و اندازه یکسان دارد. در سالن از سه چراغ بهره ببرید. سه گلدان یکسان با طرح و رنگ همسان در دکوراسوین قرار دهید. وجود سه کوسن روی مبل شما می تواند چیدمان آن را تکمیل کند و… همه این ها مثالی بر قانون عدد فرد است.

۵- نورپردازی و تاثیر بی نظیر آن

نورپردازی به هر محیطی روح می بخشد. فرقی نمی کند چه سبک طراحی داخلی و دکوراسیونی دارید، در هر صورتوجود نورپردازی باعث شخصیت و روح بخشیدن به آن می شود. می توانید از قانون عدد سه هم در نورپردازی داخلی استفاده کنید. از سه آباژور در سالن کمک بگیرید یا سه لامپ آویز قرار دهید و… تا حد امکان برای زیباتر شدن بیشتر فضا توصیه می کنیم از چند نور استفاده نکنید. یک رنگ نور را انتخاب نمایید. بهترین آن زرد یا سفید است که در هر ساعت از شبانه روز و برای هر سبک چیدمانی مناسب می باشد.

طراحلی داخلی

۶- سبک مد نظرتان را انتخاب کنید

دکوراسیون شما به هر سبکی که باشد باید طراحی داخلی متناسب با آن داشته باشید. شما در هر لحظه که بخواهید می توانید به آسانی با تغییر لوازم منزل، سبک دکوراسیون را تغییر دهید. اما برای طراحی داخلی به این آسانی ها نیست و علاوه بر صرف زمان زیاد هزینه بیشتری هم برایتان خواهد داشت. پس در همین ابتدا تکلیف خودتان را روشن کنید. اگر سبک کلاسیک می خواهید می توانید از گچبری و نقاشی روی دیوار بهره ببرید. سبک مدرن را دوست داریدف پس دیوار های شیشه ای و نرده های شیشه ای را در خانه فراموش نکنید و… انتخاب همه این ها به سلیقه شما بستگی دارد اما پیش از انکه دیر شود باید انتخایتان را مشخص کنید.

طراحی داخلی می تواند زیبایی فضای شما را تضمین کند؟

در پاسخ به این سوال با جواب منفی رو به رو خواهید شد. چرا که هیچ طراح داخلی نمی تواند این را تضمین کند. دلیل آن تاثیر دکوراسیون، مبلمان و چیدمان شما در فضا است. یعنی در صورتی که شما مبلمان و میزهای جلو مبلی استیل شیک و زیبایی را خریداری کنید و در چیدمان منزل خود قرار دهید کمک بسیاری به زیبایی منزل شما میکند. به همین خاطر اگر به دنبال کار بی نقص هستید، باید به سراغ افراد حرفه ای در این حوزه بروید که به صورت تخصصی این کار را انجام می دهند.